Visselblåsningspolicy

Bakgrund & syfte

Denna policy syftar till att informera dig som anställd, praktikant eller extern konsult om hur du kan visselblåsa om du observerar eller misstänker att oegentligheter förekommer i vår verksamhet. Vi har en extern part, frikopplad från verksamheten, som hanterar visselblåsningar, så att du som visselblåsare inte ska vara rädd för repressalier från kollegor eller chefer på grund av din visselblåsning.
Som medarbetare är du oftast den som i första hand upptäcker om det förekommer oegentligheter i verksamheten och denna funktion är en möjlighet för oss som organisation att kunna adressera dessa utan att enstaka individer hamnar i kläm.
Visselblåsarfunktionen ska kunna användas i de fall där det inte hjälper att rapportera internt, men också i andra fall – till exempel om den information som rapporteras inte är lämplig att rapportera om internt.

Att visselblåsa

Att Visselblåsa betyder att väcka ledningens uppmärksamhet om en oegentlighet (alltså oetisk och/eller illegal verksamhet)
Lagen säger att visselblåsning ska röra ”information om missförhållanden i ett arbetsrelaterat sammanhang som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram”. För att det ska finnas ett allmänintresse ska det enligt arbetsmiljöverket:
●  gälla allvarliga förhållanden
●  angå en krets som kan betecknas som allmänheten
●  finnas ett legitimt intresse av att missförhållandena kommer fram
Det kan till exempel gälla vanliga och systematiska missförhållanden som det finns ett samhällsintresse av att de rättas till eller avbryts. Missförhållandet behöver inte vara aktuellt eller pågående, det kan även gälla rapportering av avslutade och helt utagerade missförhållanden. Däremot omfattas normalt inte information som endast rör den rapporterande personens eget arbets- eller anställningsförhållande av lagen.

Exempel som alltså inte är fog för visselblåsning:

●  En utebliven eller låg lönehöjning
●  Personliga konflikter mellan individer i verksamheten
●  Att arbetsgivaren brutit mot lagen om anställningsskydd (kontakta facket eller HR-avdelningen)

Exempel på oegentligheter

Oegentligheter innefattar allt olaga och illegalt beteende som omfattar (men inte begränsas till):
●  Att medvetet bryta mot lagen
●  Att agera oprofessionellt eller i strid med verksamhetens värderingar
●  Brott mot regler för bokföring eller räkenskaper
●  Skadlig/farlig verksamhet som skadar eller riskerar att skada person eller egendom
●  Underlåtelse att rätta till, eller ta rimliga steg för att rapportera ett fall som sannolikt kan orsaka avsevärd och oundvikliga kostnader eller förlust för verksamheten
●  Maktmissbruk – alltså bruk av makt där det inte är befogat
●  Diskriminering utifrån någon av diskrimineringsgrunderna
●  Korruption

Anonymitet

Du som medarbetare är automatiskt anonym i din visselblåsning. Information om dig, ditt namn eller mailadress som den externa parten hanterar förs inte vidare till oss då vår externa part enligt lag har tystnadsplikt. Du kan dock välja att inte vara anonym i din visselblåsning.
Du behöver alltså inte oroa dig för din anonymitet i förhållande till den externa parten. De ser till att du är anonym gentemot oss som verksamhet (om du inte önskar att vara icke-anonym).

Kanaler för visselblåsning

Vi använder oss av en extern aktör (LSS-Byrån) som hanterar visselblåsningar från vår verksamhet. Denna aktör kan kontaktas
1. I fysiskt möte
2. skriftligt via post
3. Via mail
4. Via digitalt visselblåsarformulär där filer kan bifogas

LSS-byråns kontaktuppgifter är följande:

Mailadress (för visselblåsning via mail)
helge@lssbyran.se
Telefonnummer (för muntlig visselblåsning)
073 843 9676 (telefontid vardagar 09.00-16.00)
LSS-byråns adress (för post eller fysiska besök)
LSS-byrån
℅ Friemann Convergence AB
Norra Järnvägsgatan 5
15337 Järna

Digitalt via formulär:

Visselblåsning

 

Ärendets gång

Det som händer
1. Du gör en visselblåsning genom någon av ovanstående kanaler.
2. LSS-byrån hanterar din visselblåsning på ett informationssäkert sätt
a. gör en bedömning
3. LSS-byrån skickar vidare informationen till din verksamhets ledning
4. LSS-byrån erhåller svar från verksamheten ang. vilka åtgärder de tänker vidta
5. LSS-byrån återkopplar till dig

Övrigt

Om din rapport skulle visa sig vara falsk

Om du rapporterar situationer som du vet inte har inträffat eller om du lämnar uppenbart vilseledande information har du inte skydd enligt gällande lagstiftning. Du får inte heller göra dig skyldig till brott när du rapporterar en situation. Uppenbart falska eller vilseledande rapporteringar kan komma att bli föremål för utredning.
Om du gör anmälan i god tro, för att du tror att det du säger är sant och utan ont uppsåt eller för egen vinning gör du alltså rätt enligt visselblåsarlagen
Respons & återkoppling
Vi som verksamhet kommer att agera på alla visselblåsningar som kommer till oss.
Vår process för ärendehantering ser ut som följer
När vi tagit emot ditt ärende kommer vi:
●  Bekräfta att ärendet mottagits
●  Indikera hur ärendet kommer att hanteras (tex polisanmälan)
●  Ge en uppskattning för hur lång tid det kommer att ta att nå en slutlig lösning
●  Meddela dig huruvida en första utredning kommer att genomföras
●  Meddela dig om ytterligare utredningar kommer att ske, och om ej, varför
Med reservation för juridiska hinder, kommer ledningen att tillhandahålla information om utfallet av ovan nämnda utredning.